سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقلیمـ رهایے

یا مَن یبَدِّل السَیئاتِ بالحَسنات ...

بهترین کار برای مقابله با افراد تحقیر کننده چیست؟

    نظر

• این افراد را بشناسید
در ابتدا این نکته را بدانید کسی که دیگری را تحقیر می‌کند قبل از آنکه شما را مسخره کند خودش این حس را در درونش دیده و برای فرار از آن، دست به بروزش زده و شما را تحقیر می‌کند. یعنی دارای نقص یا کمبودی است که او را ناراحت کرده اما به جای رفع این نقص یا کمبود، دست به دفاع از موضع خود می‌زند.
کسی که در زندگی حس خوشبختی، موفقیت، عزت نفس و اعتماد به نفس را داشته و یا درصدد کسب آن باشد هرگز دیگری را تحقیر نمی‌کند چرا که کمبودی در خود حس نمی‎کند. پس چنین افراد را بهتر بشناسید، با شناخت بیشتر بهتر می‌توانید با آنها کنار بیایید.

• از همنشینی برحذر باشید
تا جایی که می‌توانید از شرکت در صحبت و یا نشست و برخورد با چنین افرادی دوری کنید. دوری یعنی اینکه تمایل به ارتباط صمیمی با او نداشته و جدیّت شما او را به یک برخورد سنگین متقابل وادار می کند.

• بحث نکنید
جدل و درگیری را به نقطه صفر برسانید. او در شأن شما نیست که با او یکی به دو می‌کنید. پس به جای درگیری لفظی با خونسردی پاسخی خنثی به او داده و با بی‌تفاوتی به طوری که عصبانیت یا ناراحتی در چهره شما پبدا نباشد از او تشکر کنید.

«فکر نمی‌کنی خیلی چاق و بد هیکل شدی؟» این جمله ممکن است زمانی به شما زده شود که هیکل خوبی دارید اما به قصد تحقیر و تمسخر شما زده شده است. بهترین جواب می‌تواند این باشد: "آره حق با توئه" یا «از اینکه به من اهمیت میدی ازت ممنونم.» با این حرف، نه دیگر بحث کش‌دار می‌شود و نه کینه جدی درست می‌شود.
در حقیقت شما با این پاسخ‌ها بستری برای عکس‌العمل طرف مقابل ایجاد نمی‌کنید.

• هرگز تلافی نکنید
در پاسخ به او که گفته: «فکر نمی‌کنی خیلی چاق و بد هیکل شدی؟» ممکن است عصبانی شوید و بگویید: «هر چی باشم از تو خیکی خوش استیل‌ترم.» اما با این پاسخ شخصیت خود را تخریب و نقطه ضعف نشان داده و از همه بدتر حرف وی را تایید کرده‌اید.
در مقابل این انتقاد تمسخرگونه در خفا و هنگامی که خودتان دو نفر بودید این طور بگویید: «از اینکه جلوی جمع این مسئله رو مطرح کردی خیلی ناراحت شدم. لطفا دیگه از این به بعد این حرف‎ها رو نزن.»

• تحقیر را با انتقاد یکی ندانید
گاهی ما نسبت به انتقاد ظرفیت پایینی داریم و همین امر باعث می‌شود آن را نوعی تمسخر یا تحقیر بدانیم. انتقاد در راستای بهتر شدن شما صورت می‌گیرد. به طور مثال دوستتان می‌گوید: «داستانی که نوشتی خیلی قشنگ بود اما آخرش رو غمگین تموم کرده بودی. ای کاش بهتر تموم می‌شد» و شما که تحمل نقد ندارید سریع از کوره در رفته و در دل کار دوستان را حسودی یا تحقیر محسوب می‌کنید.

شما باید طرز فکر خود را تغییر داده و این دو را از یکدیگر مجزا بدانید. مبادا طوری رفتار کنید که دیگر کسی جرأت نقدتان را نداشته باشد.

• تهدید را تبدیل به فرصت کنید
اصلی در مدیریت وجود دارد به نام تبدیل تهدید به فرصت. اگر تحقیر را نوعی تهدید به عزت نفس، شخصیت و شأن خود تلقی می‌کنید، می‌توانید آن را تبدیل به فرصت کنید.
اگر به شما گفتند: "هیکلت مثل بادکنک شده" آن را یک فرصت بدانید و با راهکارها و پاسخ‌هایی که پیشنهاد داده شد مشکل خود را شناخته و اگر واقعا چاق هستید به فکر لاغر شدن بیفتید.

شاید اگر کسی اینگونه به شما نگفته بود هرگز به فکر لاغر شدن و سلامت خود نبودید. پس می‌توانید از این مسئله منفی یک نکته مثبت بیرون بکشید.
پاسخ بدی را با بدی ندهید. پاسخ تحقیر را با تحقیر ندهید. سعی کنید بیشتر از آنکه با تلافی دلتان را خنک می‌کنید دوستتان را به اخلاق بدش آگاه و به او کمک به ترک این اخلاق کنید.
کسانی که مدام در حال تحقیر دیگران هستند نمی‌دانند چه نفرتی از خود در دل دیگران ایجاد می‌کنند که اگر می‌دانستند به این راحتی خود را منفور نمی‌کردند.